Rapid-X™: lassen met hogere snelheid en daarbij nog hogere kwaliteit. Kan dat?

2 nov 2017

Over neersmeltsnelheid is in de lastechniek altijd veel te doen. Het verhogen van de neersmeltsnelheid heeft meestal tot gevolg dat de warmte-inbreng eveneens toeneemt. Hiermee neemt meestal de laskwaliteit weer recht evenredig af. Extra warmte zorgt er namelijk voor dat de mechanische eigenschappen van lasmetaal afnemen en dat is normaal gesproken niet de bedoeling. Lincoln Electric heeft hiertoe een lasproces bedacht dat beide eigenschappen combineert; hogere neersmeltsnelheid met daarbij toch een veilige lage warmte-inbreng. Grotere efficiency is het gevolg met alle voordelen op het gebied van kostenbesparing en kwaliteitsverhoging als resultaat.
Het proces heet Rapid-X™. Om de werking van dit proces uit te leggen aan onze klanten is er in het Brabantse Raamsdonksveer door onze dealer, de firma Bekkering Lastechniek een speciale middag georganiseerd, waarop tientallen belangstellenden zijn uitgenodigd. Onder leiding van de heer René Thielen werd aan de bezoekers getoond hoe een en ander in zijn werk gaat.

De middag was speciaal gericht op het demonstreren van onze High End lasapparatuur in combinatie met de bijbehorende lasprocessen. Onze machines bestaan uit een Power Wave S500 in combinatie met een Advanced Module en een draadaanvoerkoffer van het type PF46. Dit zijn lasmachines uit het hogere segment met de daarbij behorende geavanceerde lasprocessen zoals onder andere het Rapid-X™ lasproces, naast vele andere interessante lasprocessen. In totaal zitten er standaard meer dan 100 lasprogramma’s op de machine, die daarmee uniek in zijn soort is. Verder is deze machine in staat wisselstroom TIG te lassen met hoogfrequent start wat deze machine ook speciaal maakt. Tevens is het mogelijk om deze lasmachines te gebruiken om lasdata te genereren en op te slaan met het door Lincoln Electric speciaal ontwikkelde programma met de naam Checkpoint (www.lincolncheckpoint.com), zodat de gebruiker later altijd kan zien met welke lasparameters een product is gelast.
Wij danken onze dealer, de firma Bekkering Lastechniek en in het bijzonder de heer René Thielen, voor de mogelijkheid deze demonstraties aan zo vele klanten te hebben kunnen laten zien.

Het High End Power Wave promotieteam bezocht tijdens haar reis door Noord Europa ook onze Lincoln Electric dealer Sundholm Welding in het Zweedse Eskilstuna. Daar vond een volle dag met theorie en lasdemonstraties plaats met onze Power Wave lasmachines. Ongeveer 25 lasexperts van verschillende firma’s uit de omgeving van Eskilstuna bezochten het seminar.
Natuurlijk was het doel van dit seminar ook om hier de verschillende hoogwaardige lasprocessen te laten zien die standaard op onze Power Waves lasmachines zitten, die kunnen leiden tot grote kostenbesparingen bij het lassen van RVS pijp door middel van het Rapid X lasproces. Tegelijkertijd wordt natuurlijk ook de kwaliteit van het laswerk vergroot. Demonstraties werden gegeven met een Lincoln Electric Power Wave S500 in combinatie met onze PF84 draadaanvoerkoffer, en de Advanced Module waarop standaard STT zit en AC/DC TIG met HF start.
Naar aanleiding van dit gehouden seminar zullen later in de herfst van 2017 een aantal op maat gemaakte demonstraties worden gegeven op de bedrijven van de bezoekers van het seminar in Eskilstuna.
We danken ook Sundholm Welding voor de tijd en ruimte die ons beschikbaar is gesteld voor de demonstraties.Daarnaast gaat onze speciale dank uit naar onze spreker Eddy van Beek en onze demonstrateur Dirk Ritsema die meegeholpen hebben om van deze evenementen een succes te maken.