Pools gasleidingennetwerk gelast met Outershield® 91K2-HSR

Outershield® 91K2-HSR
AWS A5.29 : E91T1-GM-H4
ISO 18276-A : T 55 4 1,5NiMo P M 2 H5

Outershield 91K2-HSR is een laaggelegeerde gevulde draad voor het lassen in alle posities. Een zeer consistente samenstelling zorgt voor constante en betrouwbare mechanische eigenschappen in zowel als gelaste als spanningsarm gegloeide toestand.

PIPELINER® 80Ni
AWS A5.28 : ER80S-G
ISO 14341-A : G 50 3 M G3Ni1

Pipeliner 80Ni is een hoogwaardige laaggelegeerde massieve draad voor het automatisch en semi-automatisch lassen van pijpleidingen. De draad heeft een nauwe tolerantie op de chemische samenstelling en geoptimaliseerde doorvoereigenschappen.

Piper-Plus Welding System

Polen zal in 2015 de mogelijkheid hebben om meer dan 50% van haar gasbehoefte te betrekken van wereldwijde leveranciers zoals Noorwegen, Qatar en anderen. Dit is mogelijk dankzij grootschalige investeringen in haar infrastructuur van gaspijpleidingen wat toestaat om te diversifiëren in het aantal gasleveranciers. Dit alles komt tot stand door de bouw van een LNG (Liquified Natural Gas) opslagterminal te Swinoujscie  gelegen in het noordwestelijke deel van Polen.

GAZ-System, het nationale gasbedrijf van Polen, initieerde deze strategische investering in gastransportleidingen om dientengevolge een groot deel van het land te kunnen voorzien van aardgas.

In fase één van dit project is circa 1 000 km gelegd. Deze zijn voornamelijk gelegen in het noordwestelijke en centrale deel van Polen.

Bijna het gehele project, uitgevoerd door diverse contrators, is gelast met lastoevoegmateriaal en lasapparatuur van Lincoln Electric.

De laaggelegeerde gevulde draad Outershield® 91K2-HSR van Lincoln Smitweld was een primaire keuze voor het lassen van het overgrote deel van de pijpleidingen.

Deze pijpleidingen zijn voornamelijk uitgevoerd in staal type L485 MB. Zogenaamde "overmatching" sterkte eisen waren van toepassing op het lasmetal.

Het Surface Tension Transfer® (STT) lasproces en de massieve draad Pipeliner 80Ni zijn toegepast voor het verticaal neergaand lassen van de grondlagen met hoge voortloopsnelheid. Een groot deel van de contractors gebruikte tevens Lincoln Electric Piper-Plus “bug and band” lassysteem wat toe liet het aantal lasnaden per dag te maximaliseren en een zeer laag foutperentage te realiseren.

Meer dan 80.000 naden zijn succesvol gelast met de gevulde draad, massieve draad en beklede elektroden van Lincoln gebruikmakend van lasapparatuur van Lincoln.